Marc Hendrickx

Marc is een ervaren bestuurder en gecertificeerd verandermanager met een wetenschappelijke achtergrond in organisatie- en informatiemanagement. Hij wordt gedreven door nieuwsgierigheid hoe mensen tot samenwerking, ontwikkeling en resultaten komen. Hij is mede-ontwikkelaar van Sentensor, een nieuw digitaal gespreksplatform dat mensen in een gezamenlijk initiatief helpt om steeds het juiste gesprek te voeren, sneller barrières op te lossen en beter op één lijn te komen.

Sessie

S2

Tijd

10.45 – 12.00 uur

Management of Change anno 2021: Digitaal stakeholder management

Omschrijving

Hoe weet je wat er speelt bij je werknemers of je klanten, hoe krijg je ze mee in je strategie en hoe houd je grip op voortgang en slaagkans?

Mensen hebben denkbeelden over van alles. Denkbeelden – aannames, behoeften, ervaringen – bepalen hoe je handelt en verandert. Als denkbeelden niet aansluiten bij de strategie, dan verandert er ook niets aan dat handelen. Dan stokt de ontwikkeling, de resultaten, de groei. Hoe krijg je grip op die denkbeelden?

Daarvoor moet je met alle betrokkenen in gesprek. Dan snap je wat er speelt, zie je het patroon en begrijp je welke interventies nodig zijn. Maar bij grotere groepen kost dat veel tijd en moeite, en het hybride werken maakt het er niet makkelijker op. Hoe worden dit soort wezenlijke gesprekken anno 2021 schaalbaar?

Conversational Surveying is een nieuwe technologie om geautomatiseerd met grotere groepen in de organisatie een fundamenteel, gepersonaliseerd gesprek aan te gaan. Slimme, gegevensveilige algoritmen analyseren de gesprekken en achterhalen snel patronen van denkbeelden over hoe werknemers het waarom, hoe en wat van hun werk met een strategie verbinden.

De algoritmen plaatsen werknemers met overeenkomstige denkbeelden in overzichtelijke groepjes -zgn. Persona’s – en berekenen uit de overeenkomsten en de verschillen actiegerichte leiderschapsagenda’s. Waarmee managers en teams direct het juiste gesprek kunnen voeren om barrières op te lossen en op één lijn te komen met de strategie.

In deze sessie leer je hoe dit in de praktijk bij een organisatie werkt, en wat het oplevert. We laten ook de toepassing zien met de bekende ADKAR changemanagement methode.